دانشجویی

دانشجویی

دانشجویی
دانشجویی

دانشجویی

دانشجویی

جزوه درس اخلاق در روابط عمومی

جزوه درس اخلاق در روابط عمومی


درس اخلاق در روابط عمومی

استاد :آقای اسماعیلی


1- منشور اخلاقی را تعریف کنید. سه مورد از معروف ترین منشورهای اخلاقی روابط عمومی را نام ببرید.

منشور اخلاقی عبارت است از مجموعه ای از قوانین یابیانیه های رسمی رفتاری که در راستای اخلاقی کردن

سازمان و موسسه وضع شده تحت عنوان استانداردها و راهبردها برای رفتار صحیح اعضاء که به وسیله سازمان و

موسسه ای حرفه ای انجام می گیرد.

منشور اخلاقی انواعی دارد که بعضی از آنها به عنوان قانون در ارگان ها و سازمان ها استفاده می شد. منشور

اخلاقی واضح ترین ابزاری است که ارزش های سازمانی را بیان می کند و برای منافع و صداقت کارکنان طرح

می شوند.

آیین نامه های حرفه ای انجمن های روابط عمومی آیین نامه روابط عمومی آمریکا آیین نامه آتن

2- چرا را روابط عمومی را وجدان اخلاقی سازمان می نامند؟

برخی از روابط عمومی ها را به عنوان وجدان اجتماعی سازمان ها یاد می کنند این نقش واقعی روابط عمومی

است و اعضای آن موظفند ضمن کمک به مشتریان سازمان ها، از روابط مثبت میان گروه ها یا افرادی که

درتوانمند ساختن سازمان ها برای انجام موفق کارها موثرند حمایت می کنند.

3- مدیران روابط عمومی برای کسب اعتبار بیشتر با وظایف سه گانه ای مواجهند. این سه وظیفه را توضیح دهید.

متخصصین روابط عمومی برای بهبود اعتبار خود با وظیفه ای سه گانه مواجهند آنها باید موقعیت خود را هم در

بین عامه و هم در بین سازمن هایی که ایجاد کرده اند بهبود بخشند و نیز مسئولیت اجتماعی خود را در قبال

مشتریان سازمان گسترش دهند.

روابط میان سازمان ها و جامعه مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی را مشخص و مدیران سازمان ها را متعهد می

سازد تا به تصمیم گیری درباره روابطی که بر همه مردم تأثیر گذار است، توجه کنند. همان طور که پروفسور

اندرواستاپسکی خاطر نشان می کند: " یک سازمان نمی تواند صرفاً با انجام اعمال خیرخواهانه ظاهری به

تعهدات اخلاقی اش عمل کرده باشد در عوض باید هر ضرری را که می تواند بر جامعه وارد سازد به موقع

تشخیص داده و برای رفع آن اقدام نماید". این وظایف سه گانه عبارتند از: قدرت ، نفوذ و مسئولیت پذیری

حرفه ای.

4-مک الریث معتقد است «عامه آگاه بهترین پناهگاه جامعه در برابر بحران های اجتماعی است» وظیفه روابط عمومی را در تحقق این اهداف تبیین نمایید. (25)

ج) وجدان اجتماعی نقش واقعی روابط عمومی است و اعضای روابط عمومی ها موظفند ضمن کمک به مشتریان

سازمان ها از روابط مثبت میان گروه ها یا افرادی که در توانمند ساختن سازمان ها برای انجام موفق کارها

موثرند حمایت کنند. کارمندان امروزی روابط عمومی به عنوان مشاوران ارشد مدیران عالی رتبه  در بخش هایی

که به آنها اجازه شرکت در فرایند تصمیم گیری داده می شود به نحو موثری عمل می کنند. با تاکید بر این امر

که  هر شرکت خود باید شایسته اعتبار بوده و آن را حفظ کند کارمندان روابط عمومی به مشتریان خود توصیه

می کنند تا برای رسیدن به اهداف خود به جای اینکه تلاش نمایند بر محیط غلبه کنند، خود را با شرایط و

انتظارات جدید وفق دهند حال آنکه با تامین خواسته های فردی، علایق جامعه نیز برآورده شود بیانگر عملکرد

مطلوب روابط عمومی خواهد بود

به گفته پروفسور مک الریث عامه آگاه بهترین پناهگاه جامعه در برابر بحران های اجتماعی است وی شجاعانه به

مدیران سازمان های گوناگون نشان می داد که چگونه با رساندن اطلاعات صحیح به مردم می تواند از حمایت

جامعه برخوردار شود او در جامعه آزاد ارزش بسیاری برای افراد آگاه قائل می شد.

5-معیارهای حرفه ای برای کار در روابط عمومی از نظر انجمن روابط عمومی آمریکا را به اختصار بنویسیدص41

ج)1- اهداف کاملاً منطبق با رفاه عمومی و منافع مشتریان یا کارفرمایان باشد.

2- درستی، صداقت  و سلیقه مناسب را در تهیه وتنظیم مطالب و انتشار عمومی آنها در تمام امور به عنوان یک

کارمند، کارشناس یا متخصص  روابط عمومی را باید به کار بست.

 3-  از معیارهای حرفه ایی که به طور همزمان از ارائه خدمات به همکاران مگر با رضایت کامل تمام افراد

ذیربط جلوگیری می کند پیروی کنیم اسرار مشتری یا کارفرما را حتی پس از قطع رابطه وی با موسسه و تا

مدتی که منافعش ایجاد کند حفظ کنیم و به حقی که برای بهره مندی و پیشبرد علایق شخصیمان داریم توجه

کاملی داشته باشیم. ضمن اینکه صداقت حرفه ایی را همانند کار اصلی حرفه ای حفظ کنیم.

4-  با همکاران خود در زمینه جلوگیری از تخلفاتی مانند پخش شایعات و بیانیه های اهانت آمیز، پنهان کاری

از مشتریان و کارفرمایان و پخش هر گزارش دیگری که به منظور منفعت شغلی یا سود ناشی از رقابت صورت

می گیرد همکاری  کنیم.

5-  از تلاشهای برنامه ریزی شده برای پیشبرد اخلاق حرفه ای و مهارت تکنیکی این حرفه آموزش و تعلیم و

تربیت شایسه کارمندان روابط عمومی حمایت کنیم.  

6-مدیران روابط عمومی در مواجهه با بحران های سازمانی با نوع خدمت روبرو هستند، این 5 مورد را به اختصار توضیح دهید. ص 49

ج)خدمت به خودخدمت به مشتری- خدمت به کارفرما- خدمت به حرفه- خدمت به جامعه

 1- خدمت به خودحرفه ایی های روابط عمومی باید نظام ارزشی خاص خود را مشخص کنند و درباره هر یک

از این ارزش ها که مایلند در انجام تعهدات حرفه ایشان به کار برند تصمیم بگیرند.

 2-  خدمت به مشتریبسیاری از خدمتگذاران حرفه ای معتقدند که اولین تعهد حرفه ایی باید خدمت به

مشتری سازمان باشد. این تعهد برای حرفه ایی های روابط عمومی به دو دلیل  موضوعی مشکل ساز است اول

اینکه آیا به عنوان حامی روابط عمومی ، نماینده سازمان خود هستند یا صرفاً نماینده مشتری؟ دوم اینکه صرف

قبول ارائه خدمت به عنوان نماینده مشتری ارتباط موثری برقرار می کند که برای تامین خواسته های وی به

خدمات ویژه بخشی از روابط عمومی حرفه ای نیاز نباشد.

3-  خدمت به کارفرماخدمت سازمانی نامناسب زمانی است که تصمیمات سختی در مورد بخشی از کارمندان

گرفته شودیک مورد آن اختلاف نظرهای حرفه ای در مورد نحوه عملکرد شرکت است. مورد دیگر نیز چشم

پوشی از فعالیت هایی است که سایرین را در معرض آسیب پذیری قرار می دهد. شخص حرفه ای که عمداً به

خود اجازه می دهد با انجام اعمال زیان آور در خدمت به جامعه به تخلف بپردازد احتمالاً سود بیشتری نیز از

سازمان استخدام کننده به دست خواهد آورد!

4-  خدمت به حرفه: حرفه ای روابط عمومی متعهد است از حرفه مورد نظرش و همکارانی که با آنها در ارتباط

می باشد حمایت کند. برخی اظهار می کنند اگر حرفه روابط عمومی به عنوان رشته ای حرفه ای چیزی بیش

از مهارت تکنیکی صرف است کارمندان باید در قبال همتایانشان مسئول باشند طبق نظر یک محقق همکاران

روابط عمومی (کارمندان) بیش از کارفرمایان اهمیت این مساله را درک می کنند، اما آنها بیشتر نگران پذیرش

از سوی مسئولان سازمانی هستند که مبالغ حقوقی وتشویقی کارمندان را می پرازند.

 5- خدمت به جامعهخدمت به جامعه بخش کلیدی هر حرفه و در راس فهرست ارزش های حرفه ای قرار

دارد. بطوریکه در اولین بیانیه روابط عمومی انجمن آمریکا آمده است: "هر فردی باید زندگی حرفه ای اش را

مطابق با علائق جامعه پیش ببرد"  با وجود این همانند بسیاری از رشته های دیگر، دستور العمل های ویژه ای

برای انجام چنین کاری وجود ندارد. ماهیت عملکرد روابط عمومی و راهکارهای مختلف آن، توضیح این که

چگونه علایق جامعه را به بهترین نحو می توان تأمین کرد، بسیار دشوار ساخته است. با این حال چهار الگوی

فعالیت در روابط عمومی که توسط جیمز گرونیک و دهانت مطرح شده است، این نکته را روشن می کند.

7-  نقش حرفه ای های روابط عمومی در اجرای الگوی یک سویه و نامتقارن و دو سویه و متقارن را با یکدیگر مقایسه کنید. (52)

ج)در الگوی ارتباطی نامتقارن و یکسویه در برخورد با مسائل علوم اجتماعی به سوی جمع آوری اطلاعات در

مورد راهکارهایی سوق می یابند که تاثیر بیشتری بر رفتار جامعه، یعنی الگوی دو سویه و متقارن داشته باشد.

در مقایسه  با این الگو در الگوی دو سویه  و متقارن کارمندان روابط عمومی نقش واسطه ایی را ایفا می کنند

که تفاهم را میان سازمان و اعضایشان ترویج می دهند. الگوی دو سویه و متقارن شامل این ایده می شود که

سازمان و افرادش هر دو ممکن است به منظور حفظ روابط حسنه تغییر یابند.

در مقایسه الگوی یک سویه و نامتقارن با الگوی دو سویه ومتقارن کارمندان روابط عمومی نقش واسه ای را ایفا

می کنند که تفاهم رامیان سازمان و اعضایش ترویج می دهند الگوی دو سویه و متقارن شامل این ایده می شود

که سازمان و افرادش هر دو ممکن است به منظور حفظ روابط حسنه تغییر یابند. طبق نظر پروفسور جیمز

گرونیک الگوی دو سویه متقارن ممکن است تنها الگوی اخلاقی فعالیت در روابط عمومی باشد. به رغم نیات

خوب کارمندان، برای روابط عمومی ها اگر غیر ممکن نباشد تقریباً دشوار است به گونه ای عمل کنند که از

 نظر  اخلاقی و اجتماعی مسئول الگوی نامتقارنی باشند که تلاش می کند بدون ایجاد تغییر در رفتار سازمانی،

رفتار جامعه را تغییر دهد

گرونیک توضیح می دهد که الگوی دو سویه و متقارن مشکل نیست گرایی اخلاقی را نیز برطرف می سازد زیرای

این الگوی  اخلاق حرفه ای را بیشتر به عنوان یک فرآیند در روابط عمومی معرفی می کند تا به عنوان پیامدی

از آن . روابط عمومی متقارن درباره موضوعاتی که مردم نسبت به آنها دارای ارزش های متقاوت هستند و در

نتیجه بر اساس آنها به نتایج متفاوتی نیز دست می یابند بحثی آزاد در قالب گفتگو، مباحثه و سخنرانی فراهم

می کند. تا زمانی که گفتگو طبق قوانین اخلاقی بنا شده باشد نتیجه آن نیز اخلاقی خواهد بود هر چند که هیچ

فردی، معمولاً سیستم ارزشی رقیبش را کاملاً مناسب نمی داند.

8- ارزش های اخلاقی از نظر جوزف سان را نام ببرید. تاکید وی بیشتر بر کدام اصل اخلاقی است؟ چرا؟ 57

ج) این ارزش ها عبارتند از: درستکاری، صداقت، وفای به عهد، پایبندی، انصاف، توجه به دیگران، احترام به

دیگران، شهروندی مسئولیت پذیر بودن، امتیاز طلبی و مسئولیت پذیری. به نظر جوزف سان، این ارزش های

مهم اصل تفکیک موضوعات اخلاقی را فراهم کرده و آغاز گر فرایند تصمیم گیری هستند. اگر چه ترتیب درجه

و اولویت بندی این ارزش ها دشوار است ولی فرد ممکن است با تاکید بر تعهد به صداقت که ارزش های مهم

دیگر را نیز  در بر دارد، فرایند تصمیم گیری را آسانتر سازد. صداقت عبارت است ازبرخورداری از اصول اخلاقی

سالم. این کلمه مفوم درستکاری و انصاف که به عنوان دو عامل مهم در تصمیم گیری اخلاقی شناخته شده اند

را نیز در خود جای داده است.

9-  انتقادات وارده بر آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا را شرح دهید. ص 62

مشکل مهم آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا، اندکی به مضمون و تا حد بسیاری به تأثیر آن مربوط می

شود اگر چه این آیین نامه بیش از هر قانون دیگری در رشته ارتباطات در مورد حرفه ای های روابط عمومی به

کار می رود، ولی تنها برای اعضای انجمن روابط عمومی آمریکا قابل اجراست که فقط ده درصد یا حتی کمتر،

حرفه ای های فعال روابط عمومی را تشکیل می دهند. این بدین معناست که اکثریت کارمندان با معیارهای

رسمی رفتار حرفه ای آشنایی ندارند. ظاهراً چنانچه قرار باشد رفتار اخلاقی روابط عمومی اصلاح شود برای تغییر

این وضعیت به کار قابل توجهی نیاز است.

 

10- اخلاق حرفه ای را تعریف کنید. ص70 پاراگراف اول

ج)و سازمان ها اخلاق حرفه ایی را به معنای ارزش های فردی و اجتماعی می دانند که اخلاقاً مورد قبول و

مظهر تعهدی در تقویت آن ارزش ها هستندبه عباارت دیگر اخلاق حرفه ایی به سادگی عبارت است از فراتر

رفتن از نیت انجام کارهای درست و در واقع ، کاربرد آن در زندگی روزمره.  

1 1- فرایند تصمیم گیری اخلاقی در مواجهه با مشکلات سازمانی را از نظر فرانک ناوران بررسی نمایید ؟

فرانک ناوران برای فرآیند تصمیم گیری اخلاقی شش مرحله ای را ارائه  داده که عکس العمل طبیعی

مردم را به هنگام رویارویی با معضل اخلاقی نشان می دهد. این فرآیند شامل مراحل زیر است :

1 - مشکل را تعریف کنید

2 - راه حل های انتخابی موجود را مشخص کنید

3 - راه حل های انتخابی مشخص شده را ارزیابی کنید

4 - تصمیم بگیرید

5 - تصمیم را اجرا کنید

6 - تصمیم را ارزیابی کنید

بخش اخلاقی این فرآیند نیازمند این است که تصمیم گیرندگان، مشکلات اخلاقی و راه حل های آن را در

مرحله 1 و 3  و 6 با کاربرد مجموعه ای از (فیلترها) با نام (plus) تفکیک کنند این فیلترها عبارتند از:

p= خط مشی: آیا تصمیم با سیاست و خط مشی های سازمان مطابقت دارد؟

L= قانون: آیا تصمیم با توجه به قوانین و مقررات اجرایی قابل قبول است؟

U= جهانی: آیا تصمیم از اصول/ ارزش های جهانی که سازمان من پذیرفته است پیروی می کند؟

S= خود: آیا تصمیم، تعریف شخصی مرا از درستی، خوبی و صداقت تأیید می کند؟

12 -لابی گری را تعریف کنید. نمونه ای ازلابی گری غیر اخلاقی با ذکر مثالی در خصوص حمله آمریکا به عراق و پس گرفتن کویت به اختصار شرح دهید؟

لابی گری یکی از بحث برانگیزترین فعالیت های حرفه روابط عمومی است. لابی گری بسته به آنکه چه کسی آن

را تعریف می کند، دشوار است: اداره قانونی و سخت عملکرد سیاسی، یا افزایش دموکراسی که باعث دسترسی

بهتر شهروندان به دولت متبوع خویش می شود. لابی گری گاهی اوقات روشنفکرانه و سازنده است .

مدت کوتاهی پس از اشغال کویت توسط عراق در سال 1990، سازمان شهروندان کویت آزاد با استفاده از

سرمایه کویتی ها، به منظور سازماندهی افکار عمومی آمریکا که آن را مهمترین عامل برای ورود آمریکا به

جنگ با صدام به منظور اخراج عراق از کویت و آزادسازی این کشور می دانست تاسیس شد. این سازمان ،

شرکت تبلیغاتی هیل نولتون را به خدمت گرفت. بحث برانگیزترین تدبیر هیل نولتون برای موافقت آمریکا

برای بیرون راندن عراق از کویت عبارت بود از شایع کردن این ادعا که سربازان عراقی وارد بیمارستان های

کویت شده، و با سرقت دستگاه های نگهداری نوزادان آن ها را روی زمین رها کرده اند. هنری 15 ساله که تنها

خود را با نام کوچکش نیره معرفی می کرد، نیز به عنوان شاهد در همایش حزبی مربوط به کنگره، نمایش

 مهیجی از این حمله نشان داد. شهادت نیره درباره « بی رحمی عراقی ها در مورد دستگاه های نگهداری

نوزادان زودرس » در عرض یک ماه، شش بار توسط رییس جمهور جرج بوش مورد استفاده قرار گرفت و به آن

استناد شد. این گزارش عامل بسیار مهمی در مبارزات دسته جمعی بود تا آمریکاییان با عزمی راسخ برای

آزادسازی کویت در جنگ شرکت کردند. شکست سریع نیروهای صدام حسین طی عملیات طوفان صحرا در

اوایل سال 1991، سازمان شهروندان کویت آزاد را به هدف خود رساند. هیل نولتون پیروز شدند .

3 1-  اخلاق چیست ؟

در فرهنگ غرب، اخلاق به سیستم ارزشی ای اطلاق می شود که فرد به وسیله آن تعیین می کند چه چیزی

درست یا غلط، منصفانه یا غیرمنصفانه و عادلانه یا ناعادلانه است . اخلاق در رفتارهای اخلاقی در شرایط خاص

متبلور می شود . رفتار یک فرد، نه تنها براساس وجدان او یا باورها و ارزش های مورد قبول او ارزیابی می شود،

بلکه براساس مقبولیت آن از طرف جامعه، حرفه یا سازمانی که در آن فعالیت می کند، نیز ارزیابی می شود .

14 سه گرایش اساسی از دید فلاسفه که جهت گیری ارزشی فرد را مشخص می کند به اختصار شرح دهید ؟

1 مطلق گرا      2 وجودگرا       3 موقعیت گرا

مطلق گرا معتقد است که هر تصمیمی « درست» و یا « غلط» است، بدون اینکه به دستاوردها یا عواقب آن

توجه کند. وجودگراها، که انتخاب هایشان بر پایه یک سیستم ارزشی تجویز شده استوار نیست، برپایه ی

انتخاب معقول و فوری تصمیم می گیرند . تصمیمات موقعیت گراها یا اقتضاگراها، بر پایه ی آنچه که کم

 ترین ضرر را داشته باشد، یا بر پایه ی آنچه که بیش ترین خیر و منفعت را داشته باشد، استوار است .

15 چرا حرفه ای های روابط عمومی در فرایند تصمیم گیری دچار تعارض می شوند؟

حرفه ای ها و متخصصان روابط عمومی با این معضل بیش تر مواجه اند که باید تصمیمی بگیرند که هم رضایت

 و منافع عموم را جلب و تامین کند، هم رضایت و منافع کارکنان را، هم مطابق کدهای اخلاقی سازمان حرفه

ای باشد و هم با ارزش های فردی خود آنها مطابقت داشته باشد . در یک دنیای ایده آل، این چهار مورد با

یکدیگر تعارضی ندارند اما واقعیت این است که آنها با هم در تعارض اند .

6 1 کدهای اخلاقی ( منشورهای اخلاقی ) را به اختصار شرح دهید؟

بیش تر سازمان های حرفه ای و بسیاری از کسب و کارها، کدهای اخلاقی دارند . این کدهای اخلاقی یا

اصطلاحا منشورهای اخلاقی که مدون و مستندند را اصطلاحا کدهای رفتار حرفه ای یا مقررات و آداب حرفه ای

نیز می نامند و همین منشورهای اخلاقی است که هنجارهای مورد قبول حرفه ای ها و کارکنان را تعیین می

کنند .

17 ارزش های اساسی انجمن روابط عمومی آمریکا را ذکر نموده و چهار مورد آن را به اختصار شرح دهید ؟

حمایت و جانبداری صداقت تخصص استقلال وفاداری انصاف

حمایت و جانبداری

- ما به عنوان وکلایی که باید از موکلان خود حمایت کنیم، در جهت منافع عموم عمل می کنیم .

- ما در بازار عقاید، حقایق و دیدگاه ها؛ ایده های خود را عرضه می کنیم تا زمینه را برای مباحث عمومی

آگاهانه فراهم کنیم .

صداقت

- ما به بالاترین استانداردهای دقت و صداقت در پیشبرد منافع آنها که نماینده شان هستیم و در برقراری ارتباط

با عموم مردم متعهد و پای بندیم .

استقلال

- ما به آنها که نماینده شان هستیم، مشورتی هدفمند ارائه می کنیم .

- ما در برابر اعمالمان پاسخگو و مسئولیم .

وفاداری

- ما به آنها که نماینده شان هستیم وفاداریم، ضمن اینکه به تعهد خود به خدمت به عموم مردم پای بندیم .

18 در خصوص جریان آزاد اطلاعات اصل بنیادی، هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را شرح دهید؟

اصل بنیادی

پشتیبانی و تقویت جریان آزاد اطلاعات صحیح و دقیق، برای خدمت به مردم ضروری است و در تصمیم گیری

آگاهانه در یک جامعه ی مدنی، نقش موثری دارد .

قصد و هدف

- حفظ یکپارپگی و انسجام روابط با رسانه، مقامات دولتی و مردم .

- کمک به تصمیم گیری آگاهانه .

رهنمودها

یک عضو باید:

- یکپارچگی فرایند ارتباطات را حفظ کند و به آن پای بند باشد .

- در تمام مراودات و ارتباطات خود، صادق و دقیق باشد .

- بلافاصله برای تصحیح ارتباطات اشتباه قبلی خود، اقدم کند .

- جریان آزاد اطلاعات خالی از هر گونه پیش داوری را هنگام دادن یا دریافت هدایا و با تضمین این که آن هدایا

تشریفاتی، قانونی و بدون برنامه و گاه گاه داده شده اند، تضمین کند .

نمونه هایی از رفتار نامناسب طبق این مفاد :

- عضوی که نماینده ی یک شرکت تولیدکننده چوب های اسکی است، یک جفت چوب اسکی گران قیمت ویژه

مسابقه را به خبرنگار بخش ورزشی یک مجله می دهد، تا بلکه او تحت تاثیر این هدیه، در طرفداری این

محصول شرکت بنویسد.

- یک عضو انجمن، فراتر از حد و حدود قانونی، از یک مقام رسمی پذیرایی می کند تا آن مقام، گزارش مطلوبی

 را، راجع به او به مقامات مافوق ارائه کند .

19 در خصوص اصل رقابت اصل بنیادی ، هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را شرح دهید؟

اصل بنیادی

ترویج رقابت سالم و منصفانه میان متخصصان و حرفه ای ها، جوی اخلاقی را ایجاد می کند و در همان حال

موجب بهبود محیط کسب و کار می شود .

قصد و هدف

- ترویج رقابت منصفانه و رفتار توام با ادب و احترام میان دست اندرکاران و متخصصان روابط عمومی

 حفظ منافع عموم از طریق ارائه مراجعه به گزینه ها و منابع متعدد .

رهنمودها

یک عضو باید:

- از روش های اخلاقی استخدام که با هدف ارتقای رقابت شفاف و آزاد و بدون تحقیر تعمدی رقیب طراحی شده

 است، استفاده کند .

- حقوق مالکیت معنوی در بازار را رعایت کند و به آن احترام بگذارد .

نمونه هایی از رفتار نامناسب طبق این مفاد :

- یک عضو انجمن که به استخدام یک « سازمان کارفرما » در آمده است، اقدام به ارائه اطلاعات موثر به یک

شرکت مشاوره ای می کند که آن شرکت با دیگران بر سر کسب و کار آن سازمان رقابت می کند .

- یک عضو انجمن، شایعاتی بی اساس و بی پایه درباره ی یک رقیب پخش می کند، تا کارفرمایان و کارکنان آن

رقیب را از او فراری دهد و سپس آنها را به سمت خود بکشاند .

20 در خصوص افشای اطلاعات اطلاعات اصل بنیادی، هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را شرح دهید؟

اصل بنیادی

ارتباطات شفاف، تصمیم گیری آگاهانه در یک جامعه مدنی را میسر می سازد .

قصد و هدف

ایجاد اعتماد در عموم از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری مسئول .

رهنمودها

یک عضو باید :

- در تمام ارتباطات خود، صادق و دقیق باشد .

- برای تصحیح ارتباطات اشتباه قبلی خود، سریعا اقدام کند .

- از درستی و دقت اطلاعاتی که از طرفشان وکیل شده و قرار است منتشر شوند، مطمئن شود .

- حامیان مالی رویدادها و علایقی که نماینده شان شده است، را مشخص سازد .

- منافع مالی ( نظیر مالکیت سهام ) خود در یک سازمان کارفرما را آشکار سازد .

- از به کارگیری روش های فریب کارانه پرهیز کند .

نمونه هایی از رفتار نامناسب طبق این مفاد:

- گروه مقدم : یک عضو انجمن، یک سری عملیات « اساسی و غیر رسمی » انجام می دهد یا به قانونگذاران نامه می نویسد، تابتواند نظر آنها را نسبت به گروه های ذی نفع مخفی جلب کند .

- دروغ تعمدی : یک عضو انجمن که مسئول روابط عمومی یک شرکت است، آگاهانه از ارائه اطلاعات مالی

 خودداری می کند و عملکردی تحریف شده از آن شرکت را به منظور جلب نظر دیگران گزارش می کند .

- یک عضو انجمن متوجه می شود که اطلاعاتی نادرست از طریق یک سایت وب یا از طریق یک رسانه منتشر

شده است، اما نسبت به اصلاح آن اقدامی نمی کند .

- یک عضو انجمن، مردم را به این صورت فریب می دهد که عده ای را استخدام می کند تا به عنوان داوطلب در

همایش ها و گردهمایی ها به نفع شرکت حرف بزنند و در عملیات اساسی و غیر رسمی شرکت، فعالانه مشارکت

کنند .

21 -  در خصوص اصل حفظ اعتماد، اصل بنیادی ، قصد و هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را به اختصار شرح دهید؟

اصل بنیادی

جلب اعتماد کارفرما، مستلزم حفاظت مناسب از اطلاعات خصوصی و محرمانه است .

قصد و هدف

حفظ حق خصوصی کارفرمایان، سازمان ها و افراد از طریق حفظ اطلاعات محرمانه.

رهنمودها

یک عضو باید:

- حق و حریم کارفرمایان و کارکنان فعلی، قبلی و بالقوه خود را حفظ و اعتماد آنها را نسبت به خود باقی نگه

دارد .

- از اطلاعات محرمانه، خاص یا داخلی دریافت شده از یک کارفرما یا سازمان محافظت کند .

- در صورتی که عضوی متوجه شود که یکی از کارکنان شرکت یا سازمان کارفرما اقدام به افشای اطلاعات

محرمانه کرده است، فورا نسبت به مطلع ساختن مقامات مسئول اقدام نماید .

نمونه هایی از رفتار نامناسب :

- یک عضو انجمن شغلش را تغییر می دهد، اطلاعات محرمانه را برمی دارد و نزد خود نگه می دارد و از آن

اطلاعات در پست جدید و علیه کارفرمای قبلی خود، استفاده می کند .

- یک عضو انجمن عمدا اطلاعاتی مهم را علیه کسی یا گروهی پخش می کند .

22 در خصوص اصل تعارض منافع ، اصل بنیادی، قصد و هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را به اختصار شرح دهید؟

اصل بنیادی

پرهیز از تعارضات منافع واقعی، نهفته یا آشکار که موجب کاهش اعتماد کارفرمایان، کارکنان و عموم مردم می

شود .

قصد و هدف

- جلب اعتماد و احترام متقابل کارفرمایان یا مشتریان .

- جلب اعتماد عموم مردم از طریق پرهیز یا پایان دادن به اوضاعی که منافع حرفه ای یا فردی را در تعارض با

منافع جامعه قرار می دهد .

رهنمودها

یک عضو باید:

- در جهت منافع ارباب رجوع یا کارفرما، حتی به قیمت کاهش منافع فردی خود اقدام نماید .

- از اعمال و شرایطی که ظاهرا به نفع خود یا حرفه ی خود تلقی می شوند یا بین منافع فردی و حرفه ای خود

با دیگران ایجاد تعارض می کنند، جلوگیری و پرهیز نماید .

- در صورت وجود هر گونه تعارض منافع یا احتمال بروز تعارض، مراتب را به اطلاع سازمان ها یا کارفرمایانی که

تحت تاثیر این تعارض قرار خواهند گرفت، برساند.

- کارفرمایان و مشتریان را ترغیب کند تا تعیین و اعلام کنند که آیا تعارضی پس از ابلاغ به تمام افراد و طرف

های متاثر  از آن، وجود دارد یا خیر .

نمونه هایی از رفتار نامناسب طبق این مفاد:

- یک عضو انجمن، از افشای این مطلب که او منافع مالی زیادی در یکی از رقبای جدی کارفرما، دارد خودداری

می کند .

-یک عضو انجمن،« نمایندگی یک شرکت رقیب » یا « یک منفعت تعارض زا » را بدون این که به کارفرمای

بالقوه خود اطلاع دهد، می پذیرد .

 23 مانع بزرگ بر سر راه حرفه ای گری چیست به اختصار توضیح دهید؟

مانع بزرگ بر سر راه حرفه ای گری، دیدگاهی است که بسیاری از دست اندرکاران و کارشناسان روابط عمومی

 نسبت به کار خود دارند. همان طور که جیمزگرونیک و تادهانت در کتاب خود با عنوان مدیریت روابط عمومی

می گویند، دست اندرکاران این حوزه دوست دارند بیش تر به ارزش های « شغلی » بها بدهند تا به ارزش های

حرفه ای . به بیانی دیگر، آنها اهمیت بیش تری برای امنیت شغلی، پرستیژ در محل کار خود، سطح حقوق خود،

و تعریف و تمجید مقامات مافوق خود قایلند تا برای ارزش های فوق الذکر .

24 اصطلاح ذهنیت فنی را در حوزه ی روابط عمومی به اختصار شرح دهید ؟

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران روابط عمومی تحت تاثیر آنچه که ذهنیت فنی نامیده می شوند محدود

شده اند . این دسته از افراد تعریفی محدود از این حرفه دارند و آن را به عنوان توانایی انجام شایسته و به نحو

احسن مکانیسم های برقراری ارتباط ( تهیه مطالب خبری، بروشور، خبرنامه و ... ) می دانند، حتی اگر اطلاعات

ارائه شده توسط مدیریت یا کارفرما خوب نباشند، گمراه کننده باشند، فاقد سندیت باشند، یا فقط نادرست

باشند .

25 مواد و مفاد مرام نامه ی ارتباطات حرفه ای انجمن روابط عمومی آمریکا را بنویسید؟ 4 مورد؟

1 - ارتباط برقرارکنندگان حرفه ای اطلاعات دقیق را منتشر می کنند و در صورت بروز هر گونه اشتباهی که

 مسئولش باشند، فورا نسبت به تصحیح آن اقدام خواهند کرد .

2 ارتباط برقرارکنندگان حرفه ای اصول آزادی بیان، آزادی تجمع و آزادی دسترسی به ایده های باز و عمل

براساس آن را درک و از آن حمایت می کنند .

3 ارتباط برقرارکنندگان حرفه ای از مشارکت در هرگونه فعالیتی که غیراخلاقی به شمار می رود، خودداری

می کنند .

4 ارتباط برقرار کنندگان حرفه ای نسبت به ارائه نتایجی که فراتر از قدرت دست اندرکار باشد، تضمین نمی

دهند .

با تشکر از زحمات خانم قاسمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد