دانشجویی

دانشجویی

دانشجویی
دانشجویی

دانشجویی

دانشجویی

10 سوال دوم درس احلاق در روابط عمومی

10 سوال دوم درس احلاق در روابط عمومی

1 - فرایند تصمیم گیری اخلاقی در مواجهه با مشکلات سازمانی را از نظر فرانک ناوران بررسی نمایید ؟

فرانک ناوران برای فرآیند تصمیم گیری اخلاقی شش مرحله ای را ارائه  داده که عکس العمل طبیعی

مردم را به هنگام رویارویی با معضل اخلاقی نشان می دهد. این فرآیند شامل مراحل زیر است :

1 - مشکل را تعریف کنید

2 - راه حل های انتخابی موجود را مشخص کنید

3 - راه حل های انتخابی مشخص شده را ارزیابی کنید

4 - تصمیم بگیرید

5 - تصمیم را اجرا کنید

6 - تصمیم را ارزیابی کنید

بخش اخلاقی این فرآیند نیازمند این است که تصمیم گیرندگان، مشکلات اخلاقی و راه حل های آن را در

مرحله 1 و 3  و 6 با کاربرد مجموعه ای از (فیلترها) با نام (plus) تفکیک کنند این فیلترها عبارتند از:

p= خط مشی: آیا تصمیم با سیاست و خط مشی های سازمان مطابقت دارد؟

L= قانون: آیا تصمیم با توجه به قوانین و مقررات اجرایی قابل قبول است؟

U= جهانی: آیا تصمیم از اصول/ ارزش های جهانی که سازمان من پذیرفته است پیروی می کند؟

S= خود: آیا تصمیم، تعریف شخصی مرا از درستی، خوبی و صداقت تأیید می کند؟

2 -لابی گری را تعریف کنید. نمونه ای ازلابی گری غیر اخلاقی با ذکر مثالی در خصوص حمله آمریکا به عراق و پس گرفتن کویت به اختصار شرح دهید؟

لابی گری یکی از بحث برانگیزترین فعالیت های حرفه روابط عمومی است. لابی گری بسته به آنکه چه کسی آن

را تعریف می کند، دشوار است: اداره قانونی و سخت عملکرد سیاسی، یا افزایش دموکراسی که باعث دسترسی

بهتر شهروندان به دولت متبوع خویش می شود. لابی گری گاهی اوقات روشنفکرانه و سازنده است .

مدت کوتاهی پس از اشغال کویت توسط عراق در سال 1990، سازمان شهروندان کویت آزاد با استفاده از

سرمایه کویتی ها، به منظور سازماندهی افکار عمومی آمریکا که آن را مهمترین عامل برای ورود آمریکا به

جنگ با صدام به منظور اخراج عراق از کویت و آزادسازی این کشور می دانست تاسیس شد. این سازمان ،

شرکت تبلیغاتی هیل نولتون را به خدمت گرفت. بحث برانگیزترین تدبیر هیل نولتون برای موافقت آمریکا

برای بیرون راندن عراق از کویت عبارت بود از شایع کردن این ادعا که سربازان عراقی وارد بیمارستان های

کویت شده، و با سرقت دستگاه های نگهداری نوزادان آن ها را روی زمین رها کرده اند. هنری 15 ساله که تنها

خود را با نام کوچکش نیره معرفی می کرد، نیز به عنوان شاهد در همایش حزبی مربوط به کنگره، نمایش

 مهیجی از این حمله نشان داد. شهادت نیره درباره « بی رحمی عراقی ها در مورد دستگاه های نگهداری

نوزادان زودرس » در عرض یک ماه، شش بار توسط رییس جمهور جرج بوش مورد استفاده قرار گرفت و به آن

استناد شد. این گزارش عامل بسیار مهمی در مبارزات دسته جمعی بود تا آمریکاییان با عزمی راسخ برای

آزادسازی کویت در جنگ شرکت کردند. شکست سریع نیروهای صدام حسین طی عملیات طوفان صحرا در

اوایل سال 1991، سازمان شهروندان کویت آزاد را به هدف خود رساند. هیل نولتون پیروز شدند .

3 -  اخلاق چیست ؟

در فرهنگ غرب، اخلاق به سیستم ارزشی ای اطلاق می شود که فرد به وسیله آن تعیین می کند چه چیزی

درست یا غلط، منصفانه یا غیرمنصفانه و عادلانه یا ناعادلانه است . اخلاق در رفتارهای اخلاقی در شرایط خاص

متبلور می شود . رفتار یک فرد، نه تنها براساس وجدان او یا باورها و ارزش های مورد قبول او ارزیابی می شود،

بلکه براساس مقبولیت آن از طرف جامعه، حرفه یا سازمانی که در آن فعالیت می کند، نیز ارزیابی می شود .

4 سه گرایش اساسی از دید فلاسفه که جهت گیری ارزشی فرد را مشخص می کند به اختصار شرح دهید ؟

1 مطلق گرا      2 وجودگرا       3 موقعیت گرا

مطلق گرا معتقد است که هر تصمیمی « درست» و یا « غلط» است، بدون اینکه به دستاوردها یا عواقب آن

توجه کند. وجودگراها، که انتخاب هایشان بر پایه یک سیستم ارزشی تجویز شده استوار نیست، برپایه ی

انتخاب معقول و فوری تصمیم می گیرند . تصمیمات موقعیت گراها یا اقتضاگراها، بر پایه ی آنچه که کم

 ترین ضرر را داشته باشد، یا بر پایه ی آنچه که بیش ترین خیر و منفعت را داشته باشد، استوار است .

5 چرا حرفه ای های روابط عمومی در فرایند تصمیم گیری دچار تعارض می شوند؟

حرفه ای ها و متخصصان روابط عمومی با این معضل بیش تر مواجه اند که باید تصمیمی بگیرند که هم رضایت

 و منافع عموم را جلب و تامین کند، هم رضایت و منافع کارکنان را، هم مطابق کدهای اخلاقی سازمان حرفه

ای باشد و هم با ارزش های فردی خود آنها مطابقت داشته باشد . در یک دنیای ایده آل، این چهار مورد با

یکدیگر تعارضی ندارند اما واقعیت این است که آنها با هم در تعارض اند .

6 کدهای اخلاقی ( منشورهای اخلاقی ) را به اختصار شرح دهید؟

بیش تر سازمان های حرفه ای و بسیاری از کسب و کارها، کدهای اخلاقی دارند . این کدهای اخلاقی یا

اصطلاحا منشورهای اخلاقی که مدون و مستندند را اصطلاحا کدهای رفتار حرفه ای یا مقررات و آداب حرفه ای

نیز می نامند و همین منشورهای اخلاقی است که هنجارهای مورد قبول حرفه ای ها و کارکنان را تعیین می

کنند .

7 ارزش های اساسی انجمن روابط عمومی آمریکا را ذکر نموده و چهار مورد آن را به اختصار شرح دهید ؟

حمایت و جانبداری صداقت تخصص استقلال وفاداری انصاف

حمایت و جانبداری

- ما به عنوان وکلایی که باید از موکلان خود حمایت کنیم، در جهت منافع عموم عمل می کنیم .

- ما در بازار عقاید، حقایق و دیدگاه ها؛ ایده های خود را عرضه می کنیم تا زمینه را برای مباحث عمومی

آگاهانه فراهم کنیم .

صداقت

- ما به بالاترین استانداردهای دقت و صداقت در پیشبرد منافع آنها که نماینده شان هستیم و در برقراری ارتباط

با عموم مردم متعهد و پای بندیم .

استقلال

- ما به آنها که نماینده شان هستیم، مشورتی هدفمند ارائه می کنیم .

- ما در برابر اعمالمان پاسخگو و مسئولیم .

وفاداری

- ما به آنها که نماینده شان هستیم وفاداریم، ضمن اینکه به تعهد خود به خدمت به عموم مردم پای بندیم .

8 در خصوص جریان آزاد اطلاعات اصل بنیادی، هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را شرح دهید؟

اصل بنیادی

پشتیبانی و تقویت جریان آزاد اطلاعات صحیح و دقیق، برای خدمت به مردم ضروری است و در تصمیم گیری

آگاهانه در یک جامعه ی مدنی، نقش موثری دارد .

قصد و هدف

- حفظ یکپارپگی و انسجام روابط با رسانه، مقامات دولتی و مردم .

- کمک به تصمیم گیری آگاهانه .

رهنمودها

یک عضو باید:

- یکپارچگی فرایند ارتباطات را حفظ کند و به آن پای بند باشد .

- در تمام مراودات و ارتباطات خود، صادق و دقیق باشد .

- بلافاصله برای تصحیح ارتباطات اشتباه قبلی خود، اقدم کند .

- جریان آزاد اطلاعات خالی از هر گونه پیش داوری را هنگام دادن یا دریافت هدایا و با تضمین این که آن هدایا

تشریفاتی، قانونی و بدون برنامه و گاه گاه داده شده اند، تضمین کند .

نمونه هایی از رفتار نامناسب طبق این مفاد :

- عضوی که نماینده ی یک شرکت تولیدکننده چوب های اسکی است، یک جفت چوب اسکی گران قیمت ویژه

مسابقه را به خبرنگار بخش ورزشی یک مجله می دهد، تا بلکه او تحت تاثیر این هدیه، در طرفداری این

محصول شرکت بنویسد.

- یک عضو انجمن، فراتر از حد و حدود قانونی، از یک مقام رسمی پذیرایی می کند تا آن مقام، گزارش مطلوبی

 را، راجع به او به مقامات مافوق ارائه کند .

9 در خصوص اصل رقابت اصل بنیادی ، هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را شرح دهید؟

اصل بنیادی

ترویج رقابت سالم و منصفانه میان متخصصان و حرفه ای ها، جوی اخلاقی را ایجاد می کند و در همان حال

موجب بهبود محیط کسب و کار می شود .

قصد و هدف

- ترویج رقابت منصفانه و رفتار توام با ادب و احترام میان دست اندرکاران و متخصصان روابط عمومی

 حفظ منافع عموم از طریق ارائه مراجعه به گزینه ها و منابع متعدد .

رهنمودها

یک عضو باید:

- از روش های اخلاقی استخدام که با هدف ارتقای رقابت شفاف و آزاد و بدون تحقیر تعمدی رقیب طراحی شده

 است، استفاده کند .

- حقوق مالکیت معنوی در بازار را رعایت کند و به آن احترام بگذارد .

نمونه هایی از رفتار نامناسب طبق این مفاد :

- یک عضو انجمن که به استخدام یک « سازمان کارفرما » در آمده است، اقدام به ارائه اطلاعات موثر به یک

شرکت مشاوره ای می کند که آن شرکت با دیگران بر سر کسب و کار آن سازمان رقابت می کند .

- یک عضو انجمن، شایعاتی بی اساس و بی پایه درباره ی یک رقیب پخش می کند، تا کارفرمایان و کارکنان آن

رقیب را از او فراری دهد و سپس آنها را به سمت خود بکشاند .

10 در خصوص افشای اطلاعات اطلاعات اصل بنیادی، هدف، رهنمودها و نمونه هایی از رفتار نامناسب را شرح دهید؟

اصل بنیادی

ارتباطات شفاف، تصمیم گیری آگاهانه در یک جامعه مدنی را میسر می سازد .

قصد و هدف

ایجاد اعتماد در عموم از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری مسئول .

رهنمودها

یک عضو باید :

- در تمام ارتباطات خود، صادق و دقیق باشد .

- برای تصحیح ارتباطات اشتباه قبلی خود، سریعا اقدام کند .

- از درستی و دقت اطلاعاتی که از طرفشان وکیل شده و قرار است منتشر شوند، مطمئن شود .

- حامیان مالی رویدادها و علایقی که نماینده شان شده است، را مشخص سازد .

- منافع مالی ( نظیر مالکیت سهام ) خود در یک سازمان کارفرما را آشکار سازد .

- از به کارگیری روش های فریب کارانه پرهیز کند .

نمونه هایی از رفتار نامناسب طبق این مفاد:

- گروه مقدم : یک عضو انجمن، یک سری عملیات « اساسی و غیر رسمی » انجام می دهد یا به قانونگذاران نامه می نویسد، تابتواند نظر آنها را نسبت به گروه های ذی نفع مخفی جلب کند .

- دروغ تعمدی : یک عضو انجمن که مسئول روابط عمومی یک شرکت است، آگاهانه از ارائه اطلاعات مالی

 خودداری می کند و عملکردی تحریف شده از آن شرکت را به منظور جلب نظر دیگران گزارش می کند .

- یک عضو انجمن متوجه می شود که اطلاعاتی نادرست از طریق یک سایت وب یا از طریق یک رسانه منتشر

شده است، اما نسبت به اصلاح آن اقدامی نمی کند .

- یک عضو انجمن، مردم را به این صورت فریب می دهد که عده ای را استخدام می کند تا به عنوان داوطلب در همایش ها و گردهمایی ها به نفع شرکت حرف بزنند و در عملیات اساسی و غیر رسمی شرکت، فعالانه مشارکت کنند . 

با تشکر از خانم قاسمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد