دانشجویی

دانشجویی

دانشجویی
دانشجویی

دانشجویی

دانشجویی

10 سوال اخلاق در روابط عمومی با پاسخ

10 سوال اخلاق در روابط عمومی  با پاسخ

1- منشور اخلاقی را تعریف کنید. سه مورد از معروف ترین منشورهای اخلاقی روابط عمومی را نام ببرید.

منشور اخلاقی عبارت است از مجموعه ای از قوانین یابیانیه های رسمی رفتاری که در راستای اخلاقی کردن سازمان و موسسه

وضع شده تحت عنوان استانداردها و راهبردها برای رفتار صحیح اعضاء که به وسیله سازمان و موسسه ای حرفه ای انجام می گیرد.

منشور اخلاقی انواعی دارد که بعضی از آنها به عنوان قانون در ارگان ها و سازمان ها استفاده می شد. منشور اخلاقی واضح ترین

ابزاری است که ارزش های سازمانی را بیان می کند و برای منافع و صداقت کارکنان طرح می شوند.

آیین نامه های حرفه ای انجمن های روابط عمومی آیین نامه روابط عمومی آمریکا آیین نامه آتن

2- چرا را روابط عمومی را وجدان اخلاقی سازمان می نامند؟

برخی از روابط عمومی ها را به عنوان وجدان اجتماعی سازمان ها یاد می کنند این نقش واقعی روابط عمومی است و اعضای آن

موظفند ضمن کمک به مشتریان سازمان ها، از روابط مثبت میان گروه ها یا افرادی که درتوانمند ساختن سازمان ها برای انجام

موفق کارها موثرند حمایت می کنند.

3- مدیران روابط عمومی برای کسب اعتبار بیشتر با وظایف سه گانه ای مواجهند. این سه وظیفه را توضیح دهید.

متخصصین روابط عمومی برای بهبود اعتبار خود با وظیفه ای سه گانه مواجهند آنها باید موقعیت خود را هم در بین عامه و هم در

بین سازمن هایی که ایجاد کرده اند بهبود بخشند و نیز مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مشتریان سازمان گسترش دهند.

روابط میان سازمان ها و جامعه مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی را مشخص و مدیران سازمان ها را متعهد می سازد تا به تصمیم

گیری درباره روابطی که بر همه مردم تأثیر گذار است، توجه کنند. همان طور که پروفسور اندرواستاپسکی خاطر نشان می کند: "

یک سازمان نمی تواند صرفاً با انجام اعمال خیرخواهانه ظاهری به تعهدات اخلاقی اش عمل کرده باشد در عوض باید هر ضرری را

که می تواند بر جامعه وارد سازد به موقع تشخیص داده و برای رفع آن اقدام نماید". این وظایف سه گانه عبارتند از: قدرت ، نفوذ و

مسئولیت پذیری حرفه ای.

4-مک الریث معتقد است «عامه آگاه بهترین پناهگاه جامعه در برابر بحران های اجتماعی است» وظیفه روابط عمومی را در تحقق این اهداف تبیین نمایید. (25)

ج) وجدان اجتماعی نقش واقعی روابط عمومی است و اعضای روابط عمومی ها موظفند ضمن کمک به مشتریان سازمان ها از

روابط مثبت میان گروه ها یا افرادی که در توانمند ساختن سازمان ها برای انجام موفق کارها موثرند حمایت کنند. کارمندان

امروزی روابط عمومی به عنوان مشاوران ارشد مدیران عالی رتبه  در بخش هایی که به آنها اجازه شرکت در فرایند تصمیم گیری

 داده می شود به نحو موثری عمل می کنند. با تاکید بر این امر که  هر شرکت خود باید شایسته اعتبار بوده و آن را حفظ کند

کارمندان روابط عمومی به مشتریان خود توصیه می کنند تا برای رسیدن به اهداف خود به جای اینکه تلاش نمایند بر محیط غلبه

کنند، خود را با شرایط و انتظارات جدید وفق دهند حال آنکه با تامین خواسته های فردی، علایق جامعه نیز برآورده شود بیانگر

عملکرد مطلوب روابط عمومی خواهد بود

به گفته پروفسور مک الریث عامه آگاه بهترین پناهگاه جامعه در برابر بحران های اجتماعی است وی شجاعانه به مدیران سازمان

های گوناگون نشان می داد که چگونه با رساندن اطلاعات صحیح به مردم می تواند از حمایت جامعه برخوردار شود او در جامعه

آزاد ارزش بسیاری برای افراد آگاه قائل می شد.

5-معیارهای حرفه ای برای کار در روابط عمومی از نظر انجمن روابط عمومی آمریکا را به اختصار بنویسیدص41

ج)1- اهداف کاملاً منطبق با رفاه عمومی و منافع مشتریان یا کارفرمایان باشد.

2- درستی، صداقت  و سلیقه مناسب را در تهیه وتنظیم مطالب و انتشار عمومی آنها در تمام امور به عنوان یک کارمند، کارشناس

یا متخصص  روابط عمومی را باید به کار بست.

 3-  از معیارهای حرفه ایی که به طور همزمان از ارائه خدمات به همکاران مگر با رضایت کامل تمام افراد ذیربط جلوگیری می

کند پیروی کنیم اسرار مشتری یا کارفرما را حتی پس از قطع رابطه وی با موسسه و تا مدتی که منافعش ایجاد کند حفظ کنیم و

به حقی که برای بهره مندی و پیشبرد علایق شخصیمان داریم توجه کاملی داشته باشیم. ضمن اینکه صداقت حرفه ایی را همانند

کار اصلی حرفه ای حفظ کنیم.

4-  با همکاران خود در زمینه جلوگیری از تخلفاتی مانند پخش شایعات و بیانیه های اهانت آمیز، پنهان کاری از مشتریان و

کارفرمایان و پخش هر گزارش دیگری که به منظور منفعت شغلی یا سود ناشی از رقابت صورت می گیرد همکاری  کنیم.

5-  از تلاشهای برنامه ریزی شده برای پیشبرد اخلاق حرفه ای و مهارت تکنیکی این حرفه آموزش و تعلیم و تربیت شایسته

کارمندان روابط عمومی حمایت کنیم.  

6-مدیران روابط عمومی در مواجهه با بحران های سازمانی با نوع خدمت روبرو هستند، این 5 مورد را به اختصار توضیح دهید. ص 49

ج)خدمت به خودخدمت به مشتری- خدمت به کارفرما- خدمت به حرفه- خدمت به جامعه

 1- خدمت به خودحرفه ایی های روابط عمومی باید نظام ارزشی خاص خود را مشخص کنند و درباره هر یک از این ارزش ها که مایلند در انجام تعهدات حرفه ایشان به کار برند تصمیم بگیرند.

 2-  خدمت به مشتریبسیاری از خدمتگذاران حرفه ای معتقدند که اولین تعهد حرفه ایی باید خدمت به مشتری سازمان باشد. این تعهد برای حرفه ایی های روابط عمومی به دو دلیل  موضوعی مشکل ساز است اول اینکه آیا به عنوان حامی روابط عمومی ، نماینده سازمان خود هستند یا صرفاً نماینده مشتری؟ دوم اینکه صرف قبول ارائه خدمت به عنوان نماینده مشتری ارتباط موثری برقرار می کند که برای تامین خواسته های وی به خدمات ویژه بخشی از روابط عمومی حرفه ای نیاز نباشد.

3-  خدمت به کارفرماخدمت سازمانی نامناسب زمانی است که تصمیمات سختی در مورد بخشی از کارمندان گرفته شودیک مورد آن اختلاف نظرهای حرفه ای در مورد نحوه عملکرد شرکت است. مورد دیگر نیز چشم پوشی از فعالیت هایی است که سایرین را در معرض آسیب پذیری قرار می دهد. شخص حرفه ای که عمداً به خود اجازه می دهد با انجام اعمال زیان آور در خدمت به جامعه به تخلف بپردازد احتمالاً سود بیشتری نیز از سازمان استخدام کننده به دست خواهد آورد!

4-  خدمت به حرفه: حرفه ای روابط عمومی متعهد است از حرفه مورد نظرش و همکارانی که با آنها در ارتباط می باشد حمایت کند. برخی اظهار می کنند اگر حرفه روابط عمومی به عنوان رشته ای حرفه ای چیزی بیش از مهارت تکنیکی صرف است کارمندان باید در قبال همتایانشان مسئول باشند طبق نظر یک محقق همکاران روابط عمومی (کارمندان) بیش از کارفرمایان اهمیت این مساله را درک می کنند، اما آنها بیشتر نگران پذیرش از سوی مسئولان سازمانی هستند که مبالغ حقوقی وتشویقی کارمندان را می پرازند.

 5- خدمت به جامعهخدمت به جامعه بخش کلیدی هر حرفه و در راس فهرست ارزش های حرفه ای قرار دارد. بطوریکه در اولین بیانیه روابط عمومی انجمن آمریکا آمده است: "هر فردی باید زندگی حرفه ای اش را مطابق با علائق جامعه پیش ببرد"  با وجود این همانند بسیاری از رشته های دیگر، دستور العمل های ویژه ای برای انجام چنین کاری وجود ندارد. ماهیت عملکرد روابط عمومی و راهکارهای مختلف آن، توضیح این که چگونه علایق جامعه را به بهترین نحو می توان تأمین کرد، بسیار دشوار ساخته است. با این حال چهار الگوی فعالیت در روابط عمومی که توسط جیمز گرونیک و دهانت مطرح شده است، این نکته را روشن می کند.

7-  نقش حرفه ای های روابط عمومی در اجرای الگوی یک سویه و نامتقارن و دو سویه و متقارن را با یکدیگر مقایسه کنید. (52)

ج)در الگوی ارتباطی نامتقارن و یکسویه در برخورد با مسائل علوم اجتماعی به سوی جمع آوری اطلاعات در مورد راهکارهایی سوق

می یابند که تاثیر بیشتری بر رفتار جامعه، یعنی الگوی دو سویه و متقارن داشته باشد. در مقایسه  با این الگو در الگوی دو سویه 

و متقارن کارمندان روابط عمومی نقش واسطه ایی را ایفا می کنند که تفاهم را میان سازمان و اعضایشان ترویج می دهند. الگوی

دو سویه و متقارن شامل این ایده می شود که سازمان و افرادش هر دو ممکن است به منظور حفظ روابط حسنه تغییر یابند.

در مقایسه الگوی یک سویه و نامتقارن با الگوی دو سویه ومتقارن کارمندان روابط عمومی نقش واسه ای را ایفا می کنند که تفاهم

رامیان سازمان و اعضایش ترویج می دهند الگوی دو سویه و متقارن شامل این ایده می شود که سازمان و افرادش هر دو ممکن

است به منظور حفظ روابط حسنه تغییر یابند. طبق نظر پروفسور جیمز گرونیک الگوی دو سویه متقارن ممکن است تنها الگوی

اخلاقی فعالیت در روابط عمومی باشد. به رغم نیات خوب کارمندان، برای روابط عمومی ها اگر غیر ممکن نباشد تقریباً دشوار است

به گونه ای عمل کنند که از نظر  اخلاقی و اجتماعی مسئول الگوی نامتقارنی باشند که تلاش می کند بدون ایجاد تغییر در رفتار

سازمانی، رفتار جامعه را تغییر دهد

گرونیک توضیح می دهد که الگوی دو سویه و متقارن مشکل نیست گرایی اخلاقی را نیز برطرف می سازد زیرای این

الگوی  اخلاق حرفه ای را بیشتر به عنوان یک فرآیند در روابط عمومی معرفی می کند تا به عنوان پیامدی از آن . روابط عمومی

متقارن درباره موضوعاتی که مردم نسبت به آنها دارای ارزش های متقاوت هستند و در نتیجه بر اساس آنها به نتایج متفاوتی نیز

دست می یابند بحثی آزاد در قالب گفتگو، مباحثه و سخنرانی فراهم می کند. تا زمانی که گفتگو طبق قوانین اخلاقی بنا شده باشد

نتیجه آن نیز اخلاقی خواهد بود هر چند که هیچ فردی، معمولاً سیستم ارزشی رقیبش را کاملاً مناسب نمی داند.

8- ارزش های اخلاقی از نظر جوزف سان را نام ببرید. تاکید وی بیشتر بر کدام اصل اخلاقی است؟ چرا؟ 57

ج) این ارزش ها عبارتند از: درستکاری، صداقت، وفای به عهد، پایبندی، انصاف، توجه به دیگران، احترام به دیگران، شهروندی

مسئولیت پذیر بودن، امتیاز طلبی و مسئولیت پذیری. به نظر جوزف سان، این ارزش های مهم اصل تفکیک موضوعات اخلاقی را

فراهم کرده و آغاز گر فرایند تصمیم گیری هستند. اگر چه ترتیب درجه و اولویت بندی این ارزش ها دشوار است ولی فرد ممکن

است با تاکید بر تعهد به صداقت که ارزش های مهم دیگر را نیز  در بر دارد، فرایند تصمیم گیری را آسانتر سازد. صداقت عبارت

است ازبرخورداری از اصول اخلاقی سالم. این کلمه مفوم درستکاری و انصاف که به عنوان دو عامل مهم در تصمیم گیری اخلاقی

شناخته شده اند را نیز در خود جای داده است.

9-  انتقادات وارده بر آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا را شرح دهید. ص 62

مشکل مهم آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا، اندکی به مضمون و تا حد بسیاری به تأثیر آن مربوط می شود اگر چه این آیین

نامه بیش از هر قانون دیگری در رشته ارتباطات در مورد حرفه ای های روابط عمومی به کار می رود، ولی تنها برای اعضای انجمن

روابط عمومی آمریکا قابل اجراست که فقط ده درصد یا حتی کمتر، حرفه ای های فعال روابط عمومی را تشکیل می دهند. این

بدین معناست که اکثریت کارمندان با معیارهای رسمی رفتار حرفه ای آشنایی ندارند. ظاهراً چنانچه قرار باشد رفتار اخلاقی روابط

عمومی اصلاح شود برای تغییر این وضعیت به کار قابل توجهی نیاز است.

 

10- اخلاق حرفه ای را تعریف کنید. ص70 پاراگراف اول

ج)و سازمان ها اخلاق حرفه ایی را به معنای ارزش های فردی و اجتماعی می دانند که اخلاقاً مورد قبول و مظهر تعهدی در تقویت

آن ارزش ها هستندبه عباارت دیگر اخلاق حرفه ایی به سادگی عبارت است از فراتر رفتن از نیت انجام کارهای درست و در واقع

، کاربرد آن در زندگی روزمره.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد